השף מאיר אדוני

אחד הכוכבים הבולטים ביותר שצמחו בזירת הקולינריה הישראלית הוא השף מאיר אדוני. כתבנו 'צמחו' מכיוון שאדוני קוצר הצלחה עולמית כבר מלפני שנים אחדות, עם סדרת מסעדות הפרושות על כמעט כל הגלובוס.

סיפורו של אדוני הוא סיפור של הצלחה שמגיע בדרך של נחישות, עבודה קשה, התמדה ואמונה בעצמו כבר מגיל צעיר. למרות שההצלחה נראית כיום בלתי נמנעת, זה לא תמיד היה המצב. מהסיפור שלו ניתן לקחת הרבה שיעורים ולא רק בתחום המזון וההסעדה.

מאיר אדוני בצעירותו ובתחילת הדרך

אדוני נולד למשפחה שגרה באילת בה אביו היה איש קבע. מילדות הוא נמשך למטבח, לבישול ואפיה והיה נוהג לעקוב אחרי אימו וסבתו, מהן הוא למד את הבסיס של אמנות הבישול והכי חשוב, לקח את ההשראה למה שיהפוך לימים כישרון בישול גדול. מאיר אדוני למד בבית הספר הימי מכמורת, וכנהוג שירת בחיל הים. לאחר השחרור הוא לקח קורס של משרד העבודה והתקבל לעבודה במסעדת ארקדיה בבירה ירושלים. אדוני צבר מספר השתלמויות וסטאז'ים במקומות רבים: אוסטרליה, צרפת, ניו יורק ועוד. התקופה שלו בניו יורק ארכה כשנה לאחריה חזר לארץ וקיבל את ניהול מסעדת אוליב ליף במלון שרתון היוקרתי בתל אביב.

המסעדה הראשונה – כתית

את המסעדה הראשונה שלו פתח אדוני בשנת 2002 בכפר רות. הייתה זו שנה קשה לקולינריה והמסעדנות בתל אביב ומסעדות רבות נסגרו. אדוני רכש ציוד מיד שניה ונעזר במשפחה וחברים בשביל לערוך שיפוץ ולהקים את המסעדה. הוא קרא לה כתית והיא הפכה במרוצת השנים לשם דבר בקולינריה הישראלית. היא עברה למיקום יוקרתי בתל אביב וקנתה לה עדת מעריצים ששמחו לשלם מעל 450 ש"ח למנת הטעימות עם עשרות רכיבים שונים כאשר כל זאת לפני מחיר היין.

למרות שהמסעדה נסגרה ב2016, היא השאירה חותם שניכר עד היום על המסעדנות בארץ. אדוני עשה בה שימוש ברכיבים מיוחדים מאד כמו ביצי שליו, והשתמש בטכניקות בישול מתקדמות אותן למד בחו"ל. הוא היה מחלוצי הבישול המולקולרי שלאחר מכן אומץ על ידי עוד שפים.

לאחר כתית

הסגירה של כתית הייתה קשה ומעציבה עבור מאיר אדוני אבל גם היוותה הזדמנות לפתיחה של מסעדה חדשה בניו יורק. זו הייתה תחילתה של תקופה בה פתח אדוני מסעדות רבות במיקומים שונים בעולם. אחת הדוגמאות הבולטות היא טאפאס בר קטן בברצלונה בו שילב אדוני בין בישול ערבי למטבח הספרדי. דוגמה נוספת היא מסעדת יוקרה בבירת אוקראינה קייב. זו מסעדה יוקרתית שלכאורה איננה מתאימה למדינה. אדוני הצליח למשוך קהל לקוחות שבנוי מאנשי עסקים שדורשים קולינריה בין לאומית ברמה הגבוהה ביותר.

השף מאיר אדוני נודע בעוד שתי מסעדות ישראליות שהפכו למוסד: מזללה בשוק נחלת יהודה ולומינה במלון קרלטון. הראשונה היא מסעדה עם אווירה שמקבלת השראה מהשוק עצמו, מהקולות, הצבעים והריחות. השנייה היא מסעדה שמצליחה להיות מעין מסעדת ברסרי כשרה בהשראת המטבח היהודי המסורתי.

 

הקריירה של השף אדוני נבנתה תוך גיוון בבחירות ובמסעדות אותן פתח. הוא צבר ניסיון בבישול מסוגים שונים וממקומות ותרבויות מגוונות. בתוך כך הוא הצליח להקים ולהצליח הן עם מסעדות גדולות והן עם מקומות קטנים, הן עם מסעדות כשרות והן עם מסעדות ששואבות השראה מרכיבים שהם אקזוטיים ורחוקים מהמטבח היהודי המסורתי. את כל זאת השיג אדוני תוך תעוזה רבה, למשל פתיחת מסעדה דווקא בשנה הכי קשה לתחום. הוא מהווה השראה לכל מסעדן!