לפתוח מסעדה מצליחה

אחד העסקים הכי נחשקים הוא גם אחד הקשים ביותר לניהול ועם סיכויי הצלחה נמוכים יחסית. יחד עם זאת, יש משהו קסום במחשבה על מסעדה משלנו. לכל מי שמבין את המשמעות של ניהול מסעדה והחליט שזה בשבילו, הכנו את המאמר הבא בו נסקור את השלבים השונים בדרך למסעדה מוצלחת משלכם, כמובן בהנחה שכבר הגעתם להחלטה, הגדרתם תקציב ופתחתם את העסק מול הרשויות. בואו נתחיל.

בחירת קונספט ומיקום

שימו לב ששני הדברים, קונספט ומיקום, אינם נפרדים האחד מהשני. הדבר הראשון בהקמה של עסק מזון מצליח הוא איתור ההזדמנות. זה השלב בו אתם תידרשו להחליט מה תגישו, כיצד תיראה המסעדה, היכן היא תמוקם, מיהו קהל היעד, מהם מחירי המנות ואפילו מה גודל המסעדה.

קונספט נכון הוא כזה שמובן על ידי הסועדים הפוטנציאלים וכזה שיש לו משיכה כלשהי, לדוגמה: מסעדת בשרים כשרה שמתאימה לארוחות עסקיות – זהו קונספט ברור שניתן למתג כאשר הדבר היחיד שצריך להוסיף לו הוא מיקום מנצח. עוד דוגמה תהיה: טאפאס בר עירוני קטן עם מאכלי ים – זהו מקום שיכול להצליח במיקום של בילויים במרכזי ערים גדולות.

הכי חשוב בבחירת קונספט זה לשלב יצירתיות, אבל לא כזאת שהופכת למוגזמת ואיננה ברורה או שהיא קשה ליישום.

לפתוח מסעדה מצליחה

בניית תפריט

בשלב הזה אנחנו מחדדים את הקונספט לידי תפריט בסיסי שממנו נוכל תמיד להתפתח יותר מאוחר. התחילו מלזרוק רעיונות שלכם ושל אנשים אחרים. בשלב הבא שקלו כל רעיון לפי מערכת שיקולים של כמה גורמים: אטרקטיביות המנה, מחיר ההכנה, זמינות חומרי הגלם, התאמה לקונספט שלכם ועוד. בשלב הבא אתם צריכים לבחון את המנות שנבחרו ולבנות תפריט שמציע מגוון מסוים המתאים לסועדים שונים. תצטרכו לאזן בין מנות כבדות לקלות, בין זולות ליקרות ולהציע מנות לכל מיני סועדים עם דרישות מיוחדות כגון חולי צליאק, אלרגיים למיניהם וצמחוניים או אפילו טבעונים. את המנות הנבחרות תצטרכו להכין כמה פעמים עד אשר תצליחו להגיע לצורת הכנה שאפשרית בתנאי מסעדה וגם מאפשרת חזרה על אותה מנה בדיוק פעם אחר פעם.

העסקת עובדים

זה השלב הכי קריטי. עסק יכול להצליח עם קונספט בינוני או עם כמה מנות לא מבריקות בתפריט למשל. הוא לא יכול להצליח עם צוות עובדים לא טוב. זה נכון לגבי מסעדנות ולגבי כל עסק אחר. השלב הכי קריטי הוא העסקה של אנשי מפתח טובים הן במטבח והן בהגשה. האצילו עליהם את הסמכות בנוגע לעובדים איתם היו רוצים לעבוד ותנו להם גיבוי. בעת ההעסקה היו ברורים בנוגע לדרישות שלכם מהעובדים, הפיכו בהם מוטיבציה לעבוד על ידי הזדהות עם המקום וגם על ידי אפשרויות קידום שונות. נסו להימנע מתחלופת עובדים גבוהה אשר נוטה להיות המצב הקבוע בעסקי המסעדנות. אם תוכלו להגיע לכמה עובדים מסורים שיישארו איתכם כברת דרך, זה יהיה נפלא.

שיווק המסעדה

לאחר שביססתם את כל האמור לעיל, ולמעשה עוד קודם, תצטרכו לדאוג לשיווק נכון של המקום. אחת הטעויות הקריטיות בתחום היא שמקומות מתכננים להתבסס על שיווק ‘מפה לאוזן’ ולכן הם לא מתכננים אותו. גם צורת שיווק זו דורשת תכנון של כל מיני צעדים. למשל הדרכה של הצוות כיצד לעורר שיחה על המסעדה בקרב לקוחות או פעולות שונות ברשתות חברתיות (ופה נעצור לציין שנוכחות דיגיטלית היא חלק בלתי נפרד משיווק נכון של העסק). דרכים נוספות בהן תוכלו לשווק הן שיתוף של המקום בפורומים שונים או אפילו שיתוף פעולה עם עיתונות מקומית ובלוגים על אוכל.

זכרו שגם מקום שמנוהל טוב צריך שיווק בכדי להביא אליו לקוחות.

 

בהצלחה!